Image Image Image Image Image
Scroll to Top

To Top

Teksten

Interview voor Fleet Inside | Carlo Brantsen over de leasemaatschappij van de toekomst Interview voor Fleet Inside | Carlo Brantsen over de leasemaatschappij van de toekomst

On 18, jan 2017 | In | By Jan Broeks

Interview voor Fleet Inside | Carlo Brantsen over de leasemaatschappij van de toekomst

Carlo Brantsen is autojournalist en hoofdredacteur van magazine Carros en het blad de Auto van automobielclub KNAC. Voor relatiemagazine Fleet Inside van Daimler Fleet Management sprak ik hem over de leasemaatschappij van de toekomst. Dit in opdracht van bureau Maan.

‘De auto blijft de kapstok, maar eromheen draait het straks allemaal om maatwerk’

We gaan van bezit naar gebruik. De technologie ontwikkelt zich razendsnel. En dan is er ook nog regelgeving die verandert. Hoe ga je daar als leasemaatschappij mee om? Wat wordt je nieuwe rol? En hoe vul je die zo flexibel en efficiënt mogelijk in? Autojournalist Carlo Brantsen geeft het leasemaatschappijen te doen. ‘Het enige wat ze zeker weten is dat het landschap verandert. En dat ze daarin mee moeten. De leasemaatschappijen van nu gaan in elk geval flink op de schop. Ze worden onze mobiliteitsassistenten van de toekomst.’

Passie voor auto’s, daar valt of staat alles mee. Carlo Brantsen vertelt het tussen de instructies van de fotograaf door, nog voordat het gesprek is begonnen. De mooiste auto’s zijn er om te koesteren. Uiteraard bedoeld om in te rijden, maar ook om over te praten en schrijven. Redacties van televisie- en radioprogramma’s weten Carlo te vinden voor een item over auto’s en alles wat ermee te maken heeft. Ook is hij hoofdredacteur van magazine Carros en het blad de Auto van automobielclub KNAC. Carlo pakt er de laatste editie van de Auto eens bij. Op de cover prijkt een foto van een Mazda MX-5 cabriolet, op een weg omgeven door bomen. ‘Ideetje van een redacteur. Hij is met de Mazda langs Vlaamse trappistenkloosters gereden. En heeft ondertussen de auto getest en ervaren.’

Want dat laatste, dat is waar het Carlo als autoliefhebber om gaat. Alles draait om beleving. Auto’s zijn emotie, het zegt wat over jou in welke auto je rijdt. ‘De merken hebben er hun marketing volledig op afgestemd. Die strategie levert weliswaar mooie campagnes op, maar kan nog een fikse uitdaging worden. Want ga maar na, bezit maakt steeds meer plaats voor gebruik. Wat maakt het de gemiddelde automobilist over tien jaar nog uit in welke auto hij rijdt? Je wilt als gebruiker van A naar B, daar draait het meer en meer om. De verschillen tussen de merken zijn nu al klein. En lelijke auto’s zijn er niet meer. Zet een auto straks nog maar eens in de markt wanneer emotie er niet meer toe doet. Lastig voor fabrikanten, maar net zo goed voor leasemaatschappijen.’

Inspringen op behoefte
Mobiliteit is het woord van de toekomst. En als je het Carlo vraagt, gaan leasemaatschappijen daar straks vol in mee met service die je kunt omschrijven als ‘mobiliteit-plus’. ‘De auto blijft als het ware de kapstok. Maar misschien is de klant op sommige dagen wel beter af met het openbaar vervoer. Of met autodelen. En wie weet, mag de werknemer niet eens elke dag met de auto naar het werk. Het is aan leasemaatschappijen om op die nieuwe mobiliteitsbehoefte in te springen. Dat doen ze weliswaar al, maar nog slechts mondjesmaat. Ik schat dat zo’n 90, 95 procent van de werkzaamheden nog altijd draait om auto’s leasen. Het overige percentage richt zich op het aanbod van brede mobiliteit voor elke doelgroep. Het kan niet anders, of die percentages gaan flink veranderen.’

Elektrisch door de stad
In een autowereld die zo snel verandert, is het aan leasemaatschappijen om zo efficiënt en flexibel mogelijk antwoord te geven. En dat is knap lastig, beseft Carlo. Hij doet zijn verhaal op de redactievloer van Pelican Media, dat onder meer Carros uitgeeft en kantoor houdt in Amsterdam. Hier, in de stad, leggen mensen relatief vaak korte afstanden af, met veel andere weggebruikers om hen heen. ‘Het elektrisch rijden zal vooral hier een vlucht nemen, zoals dat geldt voor alle verstedelijkte gebieden in Nederland. Op de grens met het buitengebied reizen mensen straks vooral met een hybride aandrijving. En eenmaal buiten de stad geef ik waterstof als brandstof de meeste kans van slagen. Maar goed, er zijn in Nederland nog altijd maar twee stations waar je waterstof kunt tanken. Het duurt nog wel even voordat zo’n netwerk aan stations volledig is opgetuigd én de waterstoftechniek voor auto’s helemaal is uitontwikkeld. Ik hoop op tien jaar, al zullen het er waarschijnlijk eerder zo’n twintig worden.’

Glazen bol
De leasemaatschappij die nu al kritisch naar het eigen aanbod kijkt, is straks het beste voorbereid. Maar of dat genoeg is? Carlo durft het niet met honderd procent te zeggen. ‘Geen enkele leasemaatschappij is momenteel z’n leven zeker. Hadden ze maar een glazen bol. Ze hebben te maken met nieuwe technologie, met een veranderende behoefte als het gaat om mobiliteit. En wat dacht je van de regelgeving die de afgelopen jaren voortdurend veranderde? Verkoop je hier in Nederland nu een vier- of zescilinder diesel, dan weet je dat de restwaarde ervan over vier, vijf jaar nagenoeg nul is. Of niet, wanneer de regelgeving intussen weer is veranderd. Ga er als leasemaatschappij maar aanstaan. Toch is het aan jou om die auto nu al te financieren en de restwaarde te verdisconteren in de aanschafprijs.’

De Wet uitwerking Autobrief II van staatssecretaris Wiebes komt volgens Carlo dan ook als geroepen. ‘De wet schept duidelijkheid voor de langere termijn. En dat is nu net waar de fabrikanten én leasemaatschappijen het meest aan hebben.’ Carlo juicht de nieuwe wet overigens ook om andere reden van harte toe. ‘Het is afgelopen met die idiote subsidies. Een Tesla van meer dan een ton, maar die je dankzij fiscaal voordeel kon kopen voor meer dan de helft van de prijs: het sloeg nergens op. Of die hybride Mitsubishi Outlander PHEV’s, waar hele Vinexwijken inmiddels vol mee staan. Daar is de subsidie z’n doel echt voorbij geschoten. Er komen Outlanders retour met de stekker voor de laadpaal nog in de verpakking. Begrijp me niet verkeerd, er is niets mis mee wanneer je als overheid een nieuwe, nog dure technologie met subsidie stimuleert. Maar hier zijn we echt doorgeslagen. En waarom? Ik kan niets anders bedenken dan ‘kijk ons eens’.’

Welkom, mobiliteitsprovider
Hoe de leasemaatschappij van de toekomst er precies uit gaan zien, weet niemand. Ook Carlo niet. ‘Maar je kunt wel stellen dat de leasemaatschappij op zoek gaat naar nieuwe verbindingen. Al die ontwikkelingen waar we het over hebben gehad komen samen in een nieuw aanbod, met de nadruk op mobiliteit. Ik zie de leasemaatschappij dan ook als mobiliteitsassistent van de toekomst. Of als onze mobiliteitsprovider, zo je wilt. Stel dat jij als klant een hele week op kantoor voor de boeg hebt. Er is een treinstation in de buurt, zowel vanuit je huis als je werkplek. Dan moet jij de auto rustig kunnen laten staan. En die mogelijkheid moet de leasemaatschappij jou dan kunnen bieden. Ik verwacht daarom een breder en veelzijdiger aanbod aan leasepakketten. Geleverd als maatwerk, voor particulier of bedrijf.’

Carlo Brantsen: ‘Auto’s volledig autonoom? Dat nooit’
Een beetje autoliefhebber volgt de ontwikkelingen rondom autonoom rijden op de voet. Zo ook Carlo Brantsen. ‘En met mij doen uiteraard ook leasemaatschappijen dat. Want er gaat zeker wat veranderen. De auto gaat functies van ons overnemen, dat staat vast. Toch geloof ik niet dat we ooit rondrijden in een volledig zelfrijdende auto. Zie je het al voor je, hier in het centrum van Amsterdam? Een zelfrijdende auto is alleen veilig en verantwoord als die communiceert met werkelijk alles in de omgeving. Waarna diezelfde auto in een split second de juiste beslissing moet nemen. En dat laatste zie ik gewoon niet gebeuren. Emotionele beslissingen blijven voorbehouden aan mensen. Niet aan auto’s.’

UA-110565146-1